Petankki, eli kansainväliseltä nimeltään pétanque, on kuulapeli, jota nykyään pelataan kaikkialla maailmassa. Petankki on helppo ja hauska laji, joka sopii kaikille.
Kuopion Bellanpuistossa on kahdeksan rataa, joihin mahtuu yhtä aikaa pelaamaan jopa 48 pelaajaa! Olit sitten uusi harrastaja tai kokenut kuulapelaaja, Bellanpuisto tarjoaa paljon pelimahdollisuuksia ja loistavat puitteet pelaamiseen.
Kaikki petankissa tarvittavat pelivälineet löytyvät valmiina Bellanpuistossa: kuulat, aloitusrinki, mittanauha ja pistetaulut.
Bellanpuiston kauniissa ympäristössä voit järjestää ainutlaatuisen petankkitilaisuuden. Bellanpuiston kentillä ja kesäterassilla on helppo järjestää niin yksityishenkilöiden, yritysten kuin seurojenkin tapahtumat.
Jos olet kiinnostunut yritystilaisuudesta Bellanpuiston petankkikentillä, ota yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla:
Antti Pakkala, puh. 044 230 4135, sähköposti: info@bellanpuisto.fi
Hinnat sisältävät 1,5 tunnin pelivuoron. Suosittelemme varamaan petankkiradat etukäteen yli kuuden hengen ryhmälle p. 044 230 4135 tai info@bellanpuisto.fi
Pelimaksuun sisältyvät pelivälineet eli kuulat, aloitusrinki, mittanauha ja pistetaulu.
Petankkia pelataan kahdella 1-3 hengen joukkueella per rata seuraavasti:
Meille voit maksaa Edenredin, ePassin ja Smartumin liikuntaedut.
Yritystilaisuudet on mahdollista laskuttaa tapahtuman jälkeen.
1. Petankkiottelun tavoite on saada mahdollisimman monta oman joukkueen kuulaa lähemmäs maalipalloa (snadi) kuin vastustajan joukkue.
2. Petankki on kahden joukkueen peli. Joukkueessa voi olla yksi, kaksi tai kolme pelaajaa.
3. Aloittava joukkue valitaan arvalla, minkä jälkeen aloittaja heittää snadin 6 – 10 metrin päähän aloitusympyrästä eli ringistä. Snadin on jäätävä vähintään 1 m:n päähän kaikenlaisista esteistä.
4. Aloittava joukkue heittää ensimmäisen kuulansa yrittäen saada sen mahdollisimman lähelle snadia. Kuula saa myös osua snadiin ja jopa siirtää sen eri paikkaan. Heittäjän on seistävä ympyrän sisällä molemmat jalat maassa, kunnes kuula on koskettanut maata.
5. Seuraavaksi heittää vastapuolen joukkueen joku pelaaja yrittäen saada oman kuulansa lähemmäksi snadia, kuin vastustajan kuula. Kuulat saavat osua toisiinsa, joten heittäjä voi myös ”kilkata” tai ”ampua” vastapuolen kuulan kauemmaksi snadista.
Joukkue heittää niin kauan, kunnes saa oman kuulansa lähemmäksi snadia, kuin vastustajan lähin kuula. Heittovuoro on siis aina sillä joukkueella, kumman kuula ei ole lähimpänä snadia.
6. Pelialueen reunaan osuneet ja ulkopuolelle menneet kuulat ovat ”kuolleita” eli pois pelistä.
7. Kun kaikki kuulat on heitetty, lasketaan pisteet. Pisteet saa joukkue, kumman kuula on lähimpänä snadia. Joukkue saa niin monta pistettä, kuin heidän kuuliaan on lähimpänä snadia.
8. Voittaja on joukkue, joka pääseen ensimmäisenä kolmeentoista pisteeseen.
9. Kun kuulat on heitetty ja pisteistä päästy yksimielisyyteen, rinki asetetaan snadin paikalle.
10. Edellisellä kierroksella pisteitä saanut joukkue aloittaa uuden kierroksen heittämällä snadin ja ensimmäisen kuulan.